Kokosin alle muutaman yleisimmin vastaantulevan kysymyksen liittyen akupunktioon. Tekstin lopusta löytyy myös vinkkejä akupunktiohoitoon tulevalle.

Usein kysyttyä akupunktioon liittyen.

Mihin kaikkeen akupunktio auttaa?

mm: Päänsärky, migreeni, purentalihasongelmat, niska-hartiakivut, selkäkivut / iskiasoire, polvikivut, penikkaoireet, jänteiden tulehdustilat (tenniskyynärpää ym.), pitkittyneet nivelsäryt. Hoito soveltuu hyvin myös kipujen hoitoon nivelrikko, fibromyalgia, diabetes yhteydessä.
Akupunktiota on käytetty myös erilaisten sisäelinongelmien yhteyksissä.

Sattuuko akupunktio? Akupunktion sivuvaikutukset?

Akupunktio on hyvin siedetty hoitomuoto. Neulat ovat erittäin ohuita ja neulojen laiton yhteydessä saattaa tuntea pienen nipistävän piston. Itse hoito on yleensä täysin kivuton. Hoidon jälkeen hoitoalueella saattaa tuntua pienen hetken lievää kipua, joka yleensä johtuu kudoksen paranemisprosessin alkamisesta. Hoidosta on mahdollista jäädä lievää verenpurkaumaa iholle, mutta harvoin. Pistokohtia on hyvä painaa hetken aikaa hoidon jälkeen kosmeettisen haitan ehkäisemiseksi.

Kuinka paljon neuloja laitetaan hoidossa?

Tarkkaa määrää ei pysty suoraan sanomaan, mutta yleisesti hoidosta riippuen käytössä ollut usein 3-12 neulaa.

Kuinka nopeasti akupunktio vaikuttaa?

Hoitoon reagoiminen on yksilöllistä. Yleensä selkeitä muutoksia huomataan n.3-5 hoitokerran jälkeen, mutta hyödyn voi tuntea jo ensimmäisen kerran jälkeen välittömästi. Se esiintyy usein raukeutena ja rentoutena

Kenelle akupunktio ei sovi?

Jos olet epävarma voitko käydä akupunktiossa, niin varmista asia sinua hoitavalta taholta.

Jos sinulla on; Yleisinfektio (kuume, flunssa…), ihoinfektio (ihottuma ei ole este, mutta kyseiselle alueelle ei saa laittaa neuloja), verenvuototaudit, voimakkaasti ohentunut iho, imusolmuketurvotus, alentunut immuunivaste (syöpätaudit, sytostaatit), neulakammo.

Suhteellisia tekijöitä; Marevan & Marcour -lääkitys, vaikea depressio, nikkeliallergia, juuri tehty tekonivelleikkaus, metallia kudoksessa, ihottuma, vatsalihasten erkauma.

Raskaus ja tatuoinnit eivät ole este hoidolle.

Voinko saunoa/urheilla akupunktion jälkeen?

Hoidon jälkeen on hyvä välttää kovaa fyysistä rasitusta, saunomista ja kuumaa kylpyä.
Akupunktio vaikuttaa voimakkaasti hermostoon ja saa aikaan rennon ja raukean tunteen. Hermoston voimakkaita lisä-ärsytyksiä vähentäen riski huonovointisuudelle pienenee.

Mitä otan asiakkaana huomioon akupunktioon tultaessa?

Muutama seikka nousee esiin, mitkä helpottavat ja edesauttavat hoidon onnistumisessa ja mitkä asiat on hyvä tiedostaa;

1. Oma perus hyvä hygienia (puhdas iho, ei tarvitse olla juuri suihkunpuhdas)
  2. Rento vaatetus, joka ei purista. Neuloja ei laiteta vaatteiden läpi, vaan suoraan iholle, joten peittävät alusvaatteet ovat hyvä valinta
  3. Jos tunnet olosi selvästi kipeäksi tai sinulla on muuta kysyttävää hoitoon liittyen, nosta asia rohkeasti esiin
  4. Hoito suoritetaan lähes poikkeuksetta makuuasennossa hoidon turvallisuuden ja onnistumisen takaamiseksi. Hoidon aikana tulisi malttaa olla paikallaan
  5. Vaikka neulat ovatkin ohuita, niin voi niiden poiston yhteydessä joskus esiintyä pieniä verenpurkaumia, joista voi jäädä pieni mustelma, mutta se ei ole vaarallista.
  6. Saunomista, rasittavaa liikuntaa ja kuumaa kylpyä kannattaa välttää hoidon jälkeen. Hoito saa aikaan voimakkaita hermostollisia vasteita

Jos sinulla heräsi kysyttävää akupunktiosta hoitomuotona tai mietit olisiko tämä minua varten, niin ole rohkeasti yhteydessä.

Fysioterapeutti, Juhani Myyryläinen

fysioterapeutti juhani
Tutustu Juhaniin tästä ja varaa aikasi akupunktioon.