Akupunktion perusteet

Akupunktiohoito on kiinalaisen lääketieteen hoitomuoto, joka perustuu akupunktiopisteiden ärsytykseen neulalla, jonka seurauksena keskushermosto käynnistää kehon oman kivunlievitysmekanismin, mm. endorfiinituotannon. Hoidon tavoitteena on asiakkaan rentoutuminen ja kivun lievittyminen.

Yleisimpiä syitä tulla akupunktiohoitoon ovat tuki-ja liikuntaelimistön kivut ja toimintahäiriöt.  Akupunktion hoitoaiheita ovat yleensä:
* Päänsärky, migreeni
* niska-hartiakivut, purentalihasongelmat
* Selkäkivut & iskiasoire

* jänteiden kiputilat, pitkittyneet nivelsäryt.

Hoitomuoto soveltuu hyvin myös kipujen hoitoon nivelrikko, fibromyalgia, diabetes yhteydessä.

Akupunktioneuloja laitetaan yleensä ongelma-alueelle, mutta usein käytettyjä ovat myös niin sanotut etäispisteet raajan toisessa päässä, jotka tehostavat hoitoa. Neuloja laitetaan akupunktio-/kanavapisteisiin, jotka sijaitsevat meridiaanien mukaan tietyssä anatomisessa kohdassa tai lihaksen triggerpisteisiin.

Akupunktiolla pystytään vaikuttamaan suhteellisen tehokkaasti erityisesti tylppään ja jomottavaan kipuun. Akupunktiolla voidaan saada aikaan puuduttava vaikutus, jolloin pyritään poistamaan ja lievittämään kipua paikallisesti, mutta se voi toimia kivun lievittäjänä myös yleisellä tasolla, kipukynnystä nostavana tekijänä. Akupunktio stimuloi voimakkaasti hermostoa ja vaikuttaa näin myös verenkierron, aineenvaihdunnan ja hormonituotannon tasolla.

Fysioterapeutit käyttävät akupunktiota hoidoissaan usein muun hoidon lisänä kivunlievitykseen ja kehonosien rentouttamiseen, mutta myös yksittäisenä hoitona se on mahdollinen. Hoitomuotona akupunktio on ammattilaisen suorittamana vaaraton ja haittavaikutukset ovat pieniä.

Hoitoaika on noin 20-25min. Hoitoasento pyritään saamaan mahdollisimman helpoksi ja rennoksi asiakkaalle, jossa pystyy oleskelemaan helposti hoidon ajan aloillaan. Neulat laitetaan suoraan iholle ja usein hoidossa ollaan alusvaatteilla, mutta peiteltynä niin hyvin, kuin mahdollista. Akupunktiohoitoa voidaan tarpeen tullen muutaman hoitokerran jälkeen tehostaa käyttämällä sähköakupunktiota. Neulat ovat steriilejä kertakäyttöneuloja, jotka kerätään hoidon päätyttyä niihin kuuluvaan kannelliseen rasiaan ja myöhemmin hävitetään.

Seuraavassa blogitekstissä pureudutaan tarkemmin usein kysyttyihin kysymyksiin akupunktiohoitoihin liittyen ja käydään läpi, kenelle akupunktio ei sovellu tai on käytettävä hyvää harkintaa ennen hoidon aloittamista.

Palataan asiaan.

Fysioterapeutti, Juhani Myyryläinen

fysioterapeutti juhani

Tutustu Juhaniin ja varaa aikasi tästä.