Fysioterapeuttimme Juhani Myyryläisen terveiset akupunktion maailmasta!

Hyvää alkanutta vuotta jokaiselle. Viime vuosi oli kaikenkaikkiaan hurjaa menoa täynnä, joka itselläni huipentui joulukuussa käytyyn akupunktio- ja triggerpistekoulutukseen. Ajattelin avata sitä maailmaa muutamalla sanasella, eli mitä on akupunktio.

📍 Akupunktio on hoitomuoto, jossa ohuita neuloja pistetään ihon läpi tiettyihin anatomisiin pisteisiin. Yleisimmin hoitopisteinä toimivat akupisteet (tietyt anatomiset pisteet) sekä triggerpisteet (löytyvät lihaksista palpoimalla). Pistokohdat määräytyvät hoidettavan alueen mukaan.

📍 Yleisimmin akupunktiota käytetään tuki- ja liikuntaelinvaivojen hoitamisen yhteydessä ja pääasiallinen tavoite on kivunhoidossa. Hoidon vaikutus perustuu keskushermoston aktivoitumiseen, jonka seurauksena käynnistyy endorfiineihin perustuva kehon oma kivunlievitymekanismi.

⏰ Akupunktiohoito kestää yleensä n. 25-30min / käynti ja suositeltava käyntimäärä on 3-5x, jolloin yleensä vaikutukset alkavat selvästi näkymään. Tämä on kuitenkin yksilöllistä ja osa voi reagoida hyvinkin vahvasti jo ensimmäisellä käyntikerralla. Akupunktion vaikutusta voidaan tarvittaessa tehostaa sähköhoidolla. Hoito voidaan toteuttaa osana fysioterapiaa tai hierontaa ja sen voi varata myös yksittäisenä hoitona

❔Usein nousee kysymys ”sattuuko akupunktio?” Henkilökohtaisen kokemuksen perusteella pisto ei tunnu juuri itikan pistosta kummemmalta ja hoidon aikana tunne on minimaalinen, riippuen tietysti pistokohdan herkkyydestä.

✅Akupunktiohoitoa voi käyttää monien eri vaivojen yhteydessä, esimerkiksi;

– päänsärky & migreeni
– Penikkatauti & akilleskivut
– Ischias kivut ja selkäsäryt
– Tenniskyynärpää
– Lihasjännitykset & nivelsäryt
– Rannekanava -oireyhtymä

❌ Milloin ei akupunktiota;

– Sepsis tai muu suuri infektio
– Potilas ei ymmärrä mitä hoidossa tapahtuu
– Tajunnan häiriöt
– Neulakammo (jännitystä ei katsota vielä neulakammoksi)
– Ei ensisijainen hoitomuoto sairauksien hoidossa

Jos akupunktio hoitomuotona kiinnostaa tai herää muuta kysyttävää, olehan yhteydessä juhani.myyrylainen@gmail.com tai 0445822009.

Pääset ajanvaraukseen suoraan tästä. Juhani tekee Akupunktiota Tampereella lielahden toimipisteellä.