Fysioterapia

Fysioterapia / OMI / ART

Fysioterapian tavoitteena

on ihmisen toimintakyvyn ja perusliikkumisen tukeminen ja edistäminen. Erilaiset kivut ja toimintahäiriöt estävät normaalia liikkumista
ja toisaalta taas normaalin liikkumisen häiriintyminen esimerkiksi vamman
seurauksena aikaansaa kipuja ja kolotuksia.

Fysioterapeutti on terveydenhuollon laillistama ammattihenkilö. Fysioterapeutin tutkinto suoritetaan ammattikorkeakoulussa. Tutkinto on 3,5-vuotinen alempi korkeakoulututkinto. Fysioterapeutin ammattinimikettä saa käyttää ja ammattia harjoittaa vain tutkinnon suorittanut fysioterapeutti. Toimintaa valvoo lääninhallitus ja Terveydenhuollon Oikeusturvakeskus.

Fysioterapia

voidaan karkeasti jakaa kahteen osaan: passiiviset ja aktiiviset hoidot. Passiivisilla hoidoilla tarkoitetaan tilanteita, joissa asiakas vastaanottaa hoitoja. Näitä ovat mm.

• erilaiset manuaalisen terapian muodot (MET, OMI, faskiakäsittelyt, Maitland, Kalternborn)
  • hieronta
  • fysikaaliset hoidot (esim.sähkökipuhoidot tai ultraääni) ja
  • akupunktio.

Passiivisen hoidon lisäksi tarvitaan aktiivista harjoittelua. Vaikka kudoksen ärsytys rauhoittuu ja kipu lieventyy passiivisten hoitojen myötä, tarvitaan lisäksi aktiivista harjoittelua, koska oireen taustalla on usein kehon haitallinen kuormittuminen.

Liikkumisen laadun parantaminen oikein suunnitellun harjoittelun avulla on fysioterapian ydin. Harjoittelulla pyritään siihen, ettei keho päivittäisessä perusliikkumisessa enää kuormittuisi vahingollisesti ja että se pystyisi vastaanottamaan esim. urheilun aikaansaaman rasituksen.

Käytämme fysioterapeuttisessa tutkimuksessa erilaisia mittausmenetelmiä kuten FMS-mittaristoa.

Kehonhuoltotunnit

Fysioavaimen fysioterapeutit ohjaavat myös pienryhmiä, kuten pilatesta ja venyttelyä. Tiedustele lisää fysioterapeutiltasi.

OMI

OMI on hoitomenetelmä, joka perustuu tutkittuihin faktoihin tuki- ja liikuntaelinsysteemistä. OMI -koulutuksen saanut fysioterapeutti tai lääkäri paikallistaa tämän menetelmän avulla kehon oireiden ja/tai toimintahäiriöiden lähtökohdan.

Oireen aiheuttajan mahdollisimman tarkka paikallistaminen auttaa hoidon suunnittelussa ja antaa fysioterapeutille ja lääkärille tietoa siitä, tarvitseeko henkilön käydä ensisijaisesti fysioterapeutin vastaanotolla vai tarvitseeko hän lääkärin ammattitaitoa.

OMI -terapia sisältää:
yksityiskohtaisen tutkimisen, jolla selvitetään oireiden aiheuttaja (jänne,jännelihasliitos,lihas,hermo,nivel,luu jne.)
manuaalisen hoidon (ongelmasta riippuen mobilisaatio, manipulaatio, traktio, syvä poikittaishieronta, kapselivenytys, stabiloivat harjoitteet) sekä
tarvittaessa jatko-ohjauksen lääkärille esim. injektio-hoitoon.

OMI -terapiassa seurataan jo hoidon aikana asiakkaan kehon reagointia hoitoon. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisen hoitotekniikan jälkeen tarkastellaan uusintatestauksella kivun ja nivelliikkuvuuden muuttumista.

OMI käsittelystä voit saada nopeasti avun esim. syvään hengittäessä tuntuvaan pistokseen rintakehässä, iskiaskipuun tai noidannuoleen selässä.

ART
Mitä on ART®?

ART® on tarkka ja tehokas manuaalisen terapian hoitotekniikka, jossa hoidetaan pehmytkudoksia (lihakset, jänteet, nivelsiteet, kalvot ja hermot) aktiivisen liikkeen avulla. Ajatuksena on palauttaa rakenteen normaali elastisuus ja saada eri rakenteet liikkumaan toistensa suhteen vapaasti.

ART® perustuu lyhyesti sanottuna lihaksen elastisen olomuodon palauttamiseen ja kiinnikkeiden (adheesio) tai arpikudoksen (fibroosi) rikkomiseen. Tämän seurauksena lihaksen voima, nopeus ja liikkuvuus tulisi parantua. Hoidossa terapeutti tekee hoidettavaan rakenteeseen manuaalisesti tensiota ja asiakas tuottaa itse- tai avustettuna liikettä kudosta ”avatakseen”.

Missä sitä käytetään?

Tekniikan on kehittänyt 80-luvulla Yhdysvaltalainen kiropraktikko Michael Leahy. Erityisesti urheilupuolella menetelmä on niittänyt mainetta. Esimerkiksi Pohjois-Amerikassa menetelmää käyttäviä terapeutteja on NHL:ssä, NFL:ssä ja NBA:ssa. Euroopassa useat Valioliigajoukkueet ovat ottaneet menetelmän omakseen. Hoidon etuna urheilussa on se, että käsittely ei tee lihaksia samalla tavalla ”väsyneeksi” kuin perinteinen klassinen hieronta ja liikkeen vapautuminen koetaan välittömästi. Käsittely sopii hyvin myös ”tavalliselle tallaajalle”, eikä asiakkaan tarvitse olla urheilija.

Milloin hoitoon?

Kiputiloja ja oireita voi olla hyvin monenlaisia, alla kuitenkin muutama esimerkki joita ART®:lla voidaan hoitaa tehokkaasti.

• Kämmenen kiputilat
  • Tennis- ja golf-kyynärpäät